КЪМПИНГ ПРОПАГАНДА

неделя, 10 април 2011 г.

ПОПРАВКА НА ПАЛАТКА

Случва се! Понякога е закономерно, понякога неочаквано, но на хората, които отделят достатъчно време за къмпинг, скъсването или някаква повреда по палатката в определен момент се случва. В такива ситуации е необходимо да сме подготвени за спасителна операция.

ВЪЗМОЖНИ ПОВРЕДИ
Скъсване на платнището
Разцепване
Разпаряне
Пробиване
Разшиване

МАТЕРИАЛИ ЗА БЪРЗ РЕМОНТ
Усилена лепенка
Моментно лепило гел
Резервни парчета плат за поправка на палатки
Спрей за импрегнация


БЪРЗИ ПОПРАВКИ НА ПАЛАТКА
Всички изредени повреди се “лекуват” бързо и изключително ефективно с усилена текстилна лепенка. Силно препоръчвам марковите лепенки, като “Tesa” например, защото гарантирано са устойчиви на ултравиолета след залепване и лепилото им не се “развлачва” или “спича” при прегряване. Използвайте лепенка с 50 мм ширина и сребърен или бял цвят. В никакъв случай черна!!!

При скъсване на платнището на палатката изключително важно е максимално бързо да разтоварите напрежението върху плата, за да не се увеличи повредата. Затова, като видите скъсване, веднага отпуснете въжетата и свалете платнището. Почистете мястото с неутрална салфетка за ръце или бебешко дупе, оставете мястото да изсъхне, подложете равна и гладка повърхност без ръбове и започнете да лепите с усилената лепенка. За целта идеално върши работа почистен преден капак на лек автомобил. Правете операцията на сянка, ако не искате да се изпържите върху ламарината на колата. Най-добре да работите с помощник, който да отмотава лепенката, ако разрезът е много дълъг. Иначе си отрежете предварително ленти, които бързо да залепвате. Първо подлепете от едната страна, например вътрешната и след това огледално от другата. Докато лепите, придържайте сцепените краища на плата плътно един до друг, но без да се застъпват. Не оставяйте гънки и въздух под лепенката, защото после ще стане неравно и платнището може да не се опъне правилно. За да усилите залепването може да повторите /“армирате”/ мястото с допълнителни ленти лепенка по дължина на вече залепените или напреки. Използвайте въображението си, но с чувство за мярка и естетика. Имайте предвид, че в последствие може да се окаже невъзможно да отлепите лентите от евтините или прегорели полиестерни платове, защото просто ще се нацепят още повече. Затова лепете прецизно, като за последно!

Много малки и микроскопични повреди /до 3-5мм/ по платнището може много успешно да оправяте с моментно GEL /!!!/ лепило. То е гъвкаво и не унищожава плата. Лепете отново прецизно, след като сте почистили и обезмаслили мястото.

Може да подлепвате скъсани части на тентата и със специални парчета плат за палатки продавани в комплект с лепило. Виждал съм ги в разни немски къмпинг магазини. Парчетата са, в повечето случаи, правоъгълни и имат различен състав, размер и цвят. Има ги във вариант за самозалепване, нещо като лепенки лейкопласт и само като плат заедно с туба адхезивно лепило. Ако ги използвате следвайте инструкциите за залепване.

СЧУПВАНЕ НА РЕЙКА/РЕЙКИ
В общи линии бързата поправка на рейка е временно решение след което трябва да смените счупеното парче или цялата рейка. Хубавото е, че в някои магазини, като Спорт депо и Адвенчър спорт продават резервни цели рейки, а в Стената има и парчета.

Когато счупите фибро стъклена рейка или дуралуминиева тънка рейка, почти светкавично може да я поправите, като с нож разрежете една алуминиева кутия от кола или бира например. Преди това трябва внимателно да отрежете капачката и дъното на кутийката, и така получения алуминиев лист внимателно плътно увийте няколко пъти около счупената част. За да стегнете навивката намотайте по цялата и дължина усилена текстилна лепенка, “захапвайки” и от непокритата с листа рейка. Краищата на алуминиевия лист трябва предварително внимателно да изгладите, за да не срежат в последствие платнището. Ако имате прекършена тръбна метална рейка /стоманена или дуралуминиева/ поправката може да я направите по същия метод, но като предварително набиете в тръбата издялана права клечка /за предпочитане от сухо дърво/. После вместо лист от алуминиева кутийка, за здравина може да използвате лист от някоя по-голяма консервена кутия изрязан по същия начин. Не се увличайте в намотките, защото дебелината не трябва да пренапряга плата в последствие при опъването върху рейката.

СКЪСВАНЕ НА ВЪЖЕТА
Въжетата или ги превръзвате или ги сменяте. Желателно е винаги да имате резерва. Не позволявайте въжетата ви да изгорят докрай - сменяйте ги навреме. Евтините палатки имат в комплекта си полиетиленови въжета, които се разпадат за около 20-30 дни на слънце. Затова снабдете се с резервно качествено въже /дебелина 2-5мм и дължина 10-15м/, може да е дори такова за простиране, пак ще ви свърши работа като се наложи. Режете парчета от по 2.5-3 м, като на всяко въже, ако е от полиетилен запечатвайте обло краищата с нагряване от запалка, а памучните въжета връзвайте накрая на възел.

ТЕЧ
Протичането на покривната тента на палатката обикновено става от старост или поради некачествен плат и шевове. И в двата случая е наложително да напръскате платнището с импрегниращ спрей. Следвайте инструкциите на флакона. Такива химични агенти вече се продават в повечето магазини за планинска спортна екипировка. Важно е напръскването да стане пълноценно когато плата е напълно сух. Това обаче не върши работа, ако сте в палатката на полето и над главата ви се лее дъжд като из ведро. В този случай единственото спасително решение е да метнете върху палатката резервния лист полиетилен, който винаги трябва да имате към къмпинг екипировката си. Той трябва да е по-голям по размер от площта на покрива на палатката ви, дори е препоръчително да стига до земята от всички страни на тентата. Така може да затиснете краищата на найлона с каквото намерите, за да не бъде отнесен от вятъра. Иначе, ако размерите на полиетиленовия лист са по-малки от протеклия покрив, вържете краищата му с парчета въже дълги по 2-3м, които бързо затегнете около разапъващите колчета на палатката.

При всички случаи след като дъждът спре и палатката изсъхне, трябва да вземете мерки за отстраняване на теча. Ако спрея за импрегнация не помогне, решението е да се огледате за нова палатка. Ако след напръскване някои от шевовете продължават да текат, може да пробвате да втриете внимателно медицински парафин на проблемните места. Има решения за импрегниране на плат с накисване в химичен агент, който след това, за да сработи, трябва да се изсуши в сушилня при температура 60 градуса. Този метод е доста ефективен, но приложим само при по-малки памучни-брезентови или полипамучни палатки. Такива импрегниращи химикали също се продават в магазините за алпийска екипировка.


Ако държите на безопасността си и комфорта по време на къмпинг, то задължително в комплекта на вашата къмпинг екипировка трябва да имате изброените спасителни средства.

СПАСИТЕЛНИ СРЕДСТВА за КЪМПИНГ
Резервно полиетиленово платнище с капси
Полиетиленов лист - найлон
Резервни рейки
Резервни колчета
Въже
Усилена текстилна лепенка
Комбиниран нож с ножица


СПЕЦИАЛИЗИРАН СЕРВИЗ НА ПАЛАТКА
В България не са много местата където може някой да ви зашие палатката. Ефективно ще ви сменят монофилма на прозорците в ателието за ремонт на сърф платна под моста на кв.”Дървеница” в София. В близост има и ателие за автомобилни платнища, където една леля може да ви зашие плата на тентата, ако е разцепен или разшит по някакъв начин. В Приморско има един младеж, който по принцип шие тенти за слънце, но ако се уговорите може да ви поправи и палатката. По-късно ще добавя контактите им. Сигурно има и други майстори из страната и, ако някой знае повече нека да пише в коментари.

Всъщност, ако сте добри с иглата, ножицата и шевната машина и самостоятелно може да се пробвате да си поправите палатката, но е препоръчително първо да потренирате на някое парче подобен плат, за да не станат някои издънки в последствие..

Ако имате въпроси за поправката на палатка, питайте, ако мога да ви предложа решение ще го напиша. Успех!